Workshops – Dans – Muziek

Workshop 1 ‘Durf te doen wat onbekend is’

Leren is iets dat we van nature doen. Leren, onszelf ontwikkelen, vaardig worden. Bij jonge kinderen is het heel duidelijk zichtbaar. Kinderen stappen onbevangen het onbekende in en als vanzelf leren ze door vallen en opstaan. Zo ontdekken ze zichzelf en de wereld.

Helaas gaat deze vrije manier van leren op een gegeven moment niet meer zo vanzelf. Alsof we ontleren. Niet omdat we niet meer iets nieuws kunnen leren, maar omdat we zijn ontleerd om in het onbekende te bewegen.
 Iets nieuws leren gaat erover dat je los durft te komen van dat wat je kent en weet (het bekende) en kunt bewegen in het onbekende om daar het nieuwe te ontdekken. Het is een natuurlijk proces, maar er zijn allerlei mechanismen die dit kunnen belemmeren.
 

‘Durf te doen wat onbekend is’ – Hoe klinkt dat voor jou? Sommige mensen gaan er direct op aan en krijgen allerlei ideeën, terwijl andere mensen ter plekke een ‘hick-up’ voelen en op zoek gaan naar redenen om het niet te doen. Het maakt niet uit wat je reactie is; er is geen goed of fout. Het gaat erom dat je je bewust bent van je reactie, dat je zicht hebt op je patronen en dat je vanuit dat bewustzijn jouw keuzes maakt.

De workshop ‘Durf te doen wat onbekend is’ is een praktische, ervaringsgerichte workshop waarin je jezelf beter leert kennen rondom de vraag “Hoe durf ik te doen wat onbekend is?”.

De workshop wordt begeleid door Roos van der Voort, trainer van Ruimtehouders en auteur van het boek ‘Durf te doen wat onbekend is’ (Swets & van der Voort, 2021).

Benodigde setting: een kring met stoelen en een flip-over

Roos van der Voort en Anna Reints

Ruimtehouders

http://www.ruimtehouders.nl


Workshop 2 ‘Durf jezelf te verdedigen, zonder agressief te zijn’

Bijna de helft van de vrouwen krijgt een keer met geweld te maken. En maar liefst 75% van de vrouwen maakt seksuele intimidatie mee. Met zulke cijfers zou je verwachten dat iedereen graag wil leren wat je kunt doen om jezelf te verdedigen. En toch is dat niet het geval. Kennelijk moet je durven leren jezelf te verdedigen.  

In deze workshop leer je hoe je je lijf goed organiseert, zodat je zo sterk mogelijk bent. Je leert losmaken als iemand je vastpakt, en wat je kunt doen om jezelf te verdedigen zonder zelf agressief te worden.  En het belangrijkste, je leert te handelen op precies het goede moment, zodat je de situatie stap voor stap kunt verbeteren, en je jezelf in veiligheid kunt brengen.

De training is fysiek (je pakt elkaar vast), maar is niet intensief, zwaar of sportief, zodat het voor iedereen goed te volgen is. Eigenlijk is het heel simpel: je moet het gewoon doen!

Esther van Diggelen

Budocentrum Junansei

http://www.junansei.nl


Workshop 3 Durf te leren van binnen / van een andere cultuur

Een nieuw bestaan opbouwen binnen een andere cultuur; dat gaat niet vanzelf.

Vanuit één of meerdere verhalen van migranten gaan we in discussie over welke factoren het proces van leren binnen een andere cultuur belemmeren.

Hayat Lagerwaard


Workshop 4 ‘Speels, ontplooiend, bewust – leren in het leven

Er zijn zoveel manieren van leren. Het aanleren van nieuwe vaardigheden – van als baby leren lopen, als 16 jarige je rijbewijs halen, als 40 jarige leiding leren geven aan een team, tot leren loslaten van wat niet meer nodig is. Daarnaast is er een meer innerlijke reis – Naast ‘wat doe je’ is er ook: Waarom doe je het? Voor wat doe je het? En verandert dat in je leven? Wat waardeer je in anderen? Wat inspireert je? Wat waardeer je in jezelf? Welke vaardigheden leer je op dit moment? Is de reden waarom je doet wat je doet ondertussen veranderd (in je werk, moederschap, studie, …)?  

Speels lerend aan het begin (en hopelijk een leven lang…), ontplooiend later. En steeds bewuster in wie je bent, wat je bouwt en waarom. Het leren blijft – en de keuze hierin is aan jou.  

Fereshteh Voets, Sandra Reurings, Sophie van Scherpenzeel

Feminenza Nederland

http://www.feminenza.org


Workshop 5 ‘ Zingen en Soleren

In deze workshop gaan we samen een song maken waarin iedereen iets toevoegt. 

Door een muzikaal uitgangspunt te kiezen en structuur aan te brengen, ontstaat een geïmproviseerd lied speciaal voor en door de deelneemsters. 

Eline Gemerts

Spotlight productions

http://www.spotlightproductions.eu


Workshop 6  ‘ Lef om echt te maken 

Tijdens deze workshop zal ik Roos Tulen samen met de deelnemers van de groep het thema lef onder de loep nemen.

Hoeveel lef hebben de dames? En waar is lef voor nodig? En wat ga je met die lef doen?

En dan de hoofdvraag hoe maak je die lef werkelijkheid? Hoe begin je? En wat wil er gemaakt worden?

Ik breng alle tools mee om de deelnemers aan het denken, voelen en vooral maken te zetten.

Laten we niet langer denken, piekeren en naar de kunsten van anderen kijken maar zelf de handen uit de mouwen steken om zelf echt te maken.

Roos Tulen

http://www.roostulen.nl


Workshop 7 ‘Jouw Huid; leer over de huid en wat je kan smeren’ 

‘Huidverzorging is belangrijk, je huid is je grootste orgaan. Wij introduceren de huid mbv het lespakket Huid in de Klas. Voor de internationale vrouwendag is het afgestemd op de volwassen doelgroep. Het lespakket vertelt over de opbouw van de huid, huidverzorging van gezonde huid, zonpreventie en alledaagse huidaandoeningen. Ook vinden we het belangrijk dat chronische huidaandoeningen niet tot uitsluiting leiden. De workshop laat je kijken, vergelijken en mening vormen over jouw huid. Leer en ervaar het verschil tussen een lotion, zalf of crème en hoe je beoordeelt wat jij het beste kan smeren. 

Shiarra vd Ham, Karin Veldman en Shiarra Stewart 

http://www.huidindeklas.nl


Workshop 8  ‘Durf te schilderen’

Op een leeg vlak iets te schilderen is spannend en verrassend. Door anders te kijken naar de wereld om je heen kan ga je kijken als een kunstenaar. Dat gaan we hier proberen met behulp van een klein stilleventje.

Marjolein Bresser


Workshop 9 ‘Voorlezen-plus: Durf je zintuigen te gebruiken, maak een persoonlijk verhaal’

We vertellen kort iets over Voorlezen-plus en de verschillende doelen waarvoor je Voorlezen-plus kunt inzetten om te leren; we benoemen het leren zowel voor de luisteraar als voor de voorlezer/maker van het boek; we laten wat voorbeelden zien van boeken en verhalen en we laten wat filmbeelden van het voorlezen zien. Daarna gaan we aan de slag met het maken van een eerste aanzet om te komen tot een persoonlijk verhaal met zintuiglijke materialen.  

Carla Wikkerman & Nelleke Boer
Voorlezen plus
http://www.voorlezen-plus.nl


Workshop 10  ‘Niet mogen leren – vrouwen in Afghanistan’

Hama Stanekzai en Atia Samim zijn allebei geboren in Afghanistan, de één ook daar opgegroeid en de ander in Nederland. Er zal worden gesproken over de verschrikkelijke situatie voor vrouwen in Afghanistan en over geheime vrouwenscholen thuis. We zullen samen een gedicht van dichteres Nadia Anjuman lezen. Lezen en schrijven is het eerste wat meisjes in Afghanistan op school leren. Tijdens de workshop is het mogelijk een woord van het gedicht in het Perzisch te leren schrijven.

Atia Samim & Hama Stanekzai


Workshop  11 ‘ Henna tattoos

Je hand of je arm op traditionele wijze met henna laten versieren.

Karima El Allali & Chaima Souiyah


Dare to Dance, together in motion’

Sandra Kramerova

www.sandrakramerova.com 


‘Wereld – muziek & dans – feest’

DJ Nachat